Selamat bersantai di Laman www.santaisabah.blogspot.com

SANTAI@SABAH...Evolusi Pelancongan Blogger.

Thursday, January 22, 2009

KKIA - GATEWAY TO SABAH


WAJAH BARU..Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu ( KKIA )

Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) (IATA: BKI, ICAO: WBKK) terletak kira-kira 8 km dari bandar raya Kota Kinabalu, ibu negeri Sabah, Malaysia.Ia adalah lapangan terbang kedua paling sibuk di Malaysia selepas Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dengan kira-kira 4 juta orang penumpang menggunakan lapangan terbang ini setiap tahun untuk penerbangan domestik dan antarabangsa.Ia juga pintu utama bagi negeri Sabah.Dalam tahun 2006, kira-kira 2 juta pelancong melawati Sabah, dan dianggarkan bilangan pelancong meningkat melebihi 2.5 juta pada akhir 2007.

Pada pertengahan 2005, kerajaan Malaysia telah meluluskan satu projek untuk mengubahsuai dan menyambung LTAKK yang bernilai RM1.4 juta yang akan menyaksikan 2,988 m landasan ditambah ke 3,780 m dan saiz terminal utama lapangan terbang (Terminal 1) bertambah dari 34,000 ke 87,000. Terminal baru lapangan terbang ini boleh menampung empat Boieng 747, satu Air Bus 330, tujuh Boieng 737 , tiga Fokker 50 dan tiga Donnier pada bila-bila masa. Ia juga akan ada 12 jambatan untuk penggunaan penumpang. Menara kawalan trafik udara sekarang yang tercantum pada bangunan terminal utama akan dirobohkan dan akan diganti oleh satu menara mandiri berasingan. Keseluruhan projek termasuk sambungan landasan terbang adalah dijadualkan siap pada pertengahan 2009.

Apabila keseluruhan projek telah siap, lapangan terbang LTAKK akan dapat menampung Bas Udara 380, pesawat penumpang terbesar dunia. Lapangan terbang ini juga akan menjadi Lapangan Terbang yang kedua terbesar di Malaysia dengan satu kapasiti tahunan 12 juta orang penumpang - 9 juta dari terminal 1 dan 3 juta dari terminal 2.

No comments: