Selamat bersantai di Laman www.santaisabah.blogspot.com

SANTAI@SABAH...Evolusi Pelancongan Blogger.

Thursday, January 22, 2009

INFO : SABAH TOURISM BOARD

Lembaga Pelancongan Sabah merupakan salah satu agensi dibawah Kerajaan Negeri Sabah didalam skop Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah. Tanggugjawab utama Lembaga Pelancongan Sabah adalah untuk memasarkan dan mempromosi kegiatan pelancongan di Sabah selain berfungsi sebagai pemangkin industri pelancongan negeri dengan memberi cadangan kepada kerajaan kaedah terbaik untuk memudahkan pembangunan dalam industri ini dan mengambil bahagian secara aktif dalam menginisiasi dan mengkoordinasikan aktiviti yang dijalankan oleh peserta-peserta industri. Sejak Lembaga Pelancongan Sabah bertapak pada Ogos 1976, tanggungjawab Lembaga Pelancongan Sabah telah berkembang secara berterusan bagi menampung keperluan semasa pasaran pelancongan global.

Pada hari ini, Lembaga Pelancongan Sabah terdiri daripada 5 bahagian : Bahagian Komunikasi Pasaran, Bahagian Pemasaran, Bahagian Penyelidikan, Bahagian Perkhidmatan Korporat dan Bahagian Audit Dalaman. Pengaktifan semula anak syarikat milik penuh Sri Pelancongan Sabah Sdn Bhd (SPS) yang sebelum ini dikenali sebagai Sri Pelancungan Hornbill, telah membolehkan Lembaga Pelancongan Sabah untuk memfokuskan tumpuan kepada aktiviti utama pemasaran, promosi dan penyelidikan pelancongan. SPS menambah baik usaha Lembaga Pelancongan Sabah dengan berkerja secara dekat dengan industri pelancongan dalam pengurusan acara, publisiti dan penerbitan, IT dan multimedia, termasuk juga jualan dan promosi kraftangan tempatan dan cenderamata.

Lembaga Pelancongan Sabah mempunyai Pusat Informasi Pelancong yang terletak di pejabat LPS di No. 51 Jalan Gaya, Kota Kinabalu. Waktu operasi Lembaga Pelancongan Sabah adalah seperti berikut:-


Lembaga Pelancongan Sabah :

Isnin - Jumaat : 8:00 am - 5:00 pm
Sabtu : 9:00 am - 4:00 pm
Cuti Umum : 9:00 am - 4:00 pm
Ahad : 9.00 am - 4:00 pm

Sri Pelancongan Sabah :

Isnin - Jumaat : 8.00am – 5.00pm
Sabtu : 9.00am – 5.00pm
Ahad : Tutup / Closed

No comments: