Selamat bersantai di Laman www.santaisabah.blogspot.com

SANTAI@SABAH...Evolusi Pelancongan Blogger.

Thursday, January 22, 2009

JOM KE SANA : CABARAN 4M KIULU 2009





Dengan lembah, gunung - ganang, sungai dan bukit - bukaunya, Sabah adalah impian setiap peminat cabaran kembara. Cabaran Berakit Bambu 4M Kiulu pada 25 Januari 2009 ini menjanjikan debaran dan keseronakan. Acara ini pada awalnya dijadualkan berlandung pada Disember tahun lalu telah ditunda pada Januari ini berikutan cuaca yang tidak mengizinkan. Menurut pengerusi penganjur acara ini, Encik Ariffin Gadait ketika temubual bersama Santai@Sabah berkata, acara ini terpaksa ditunda berikutan banjir besar yang melanda Sungai Kiulu telah menghanyutkan rakit - rakit para peserta dan turut menjejaskan laluan perlumbaan. Pihak penganjur tiada pilihan selain menangguhkan cabaran ini.

Menurutnya lagi, cabaran menarik ini terbahagi kepada 4 perlumbaan popular salam kalangan masyarakat Kadazandusun: Manang ' kus ( berlari sejauh 6km ), Mamang' kar ( berakit bambu sejauh 5km ), Manam'Patau ( berenang sejauh 1.3km dengan batang bambu sebagai pelampung ) dan Mama - ram - panau ( berjalan bertongkatkan bambu sejauh 0.2km )

Sejak kali pertama diadakan pada tahun 1996, perlumbaan ini menjadi acara tahunan yang dinanti - nantikan, menarik minat para peserta cabaran kembara dari serata tempat. Pertandingan ini mengentengahkan beberapa ketegori antaranya X - treme 5km, Terbuka Campuran dan Terbuka Remaja. Selama beberapa tahun diri penganjuran ini, pertandingan mendapat pujian dan sambutan dari peserta tempatan dan luar negara kerana elemen perlumbaanya yang unik " perlumbaan rakyat Sabah yang sebenar...datang dan sokonglah pasukan anda dan nikmatilah keseronakan acara ini juga keindahan alam semulajadi Kiulu ''. katanya.

Santai@Sabah telah dijemput bagi membuat liputan dan menjadi rakan media ' maya ' bagi acara Cabaran 4M Kiulu 2009 ini. Ikuti paparan ringkas rencana dan foto - foto acara ini dalam post yang akan datang...jom ke sana !





No comments: